Hönan

Hönan
Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, såsom hönan samlar sina kycklingar under vingarna. Matt.23:37

måndag 21 april 2014

Klädtvätt på gång. Det är länge sen jag tvättat mina kläder på detta sätt, om någonsin. Det kan verka romantiskt att tvätta ute och förhand, men om ingen annan möjlighet finns är nog romantiken långt borta. På många sätt har vi fått lära och se hur hårt ett liv kan vara och i vilken lyx vi lever.
Om någon berättat för mig att jag kommer att jubla av glädje över pickalaka hade jag nog inte trott dem. Men idag när vi kokade potatis och kom på att vi hade lök och kunde laga pickalaka så hände det. Godare har vi sällan ätit :)
Vi var på besök till Christines vackra väninna idag, en ensamstående mor med tre barn. Här håller hon på med kaffeceremonin. En kolgrill i vardagsrummet. Först ska bönorna rostas mörkbruna, det gjordes i en stekpanna över kolen. Sen ska bönorna krossas till fint mjöl som sen hälls i kannan med kokande vatten, som fått stå på kolelden.
Bara gästerna dricker, sen om något blir över tar också värdinnan sig en kaffetår. Starkt och rama. Till och med Karin drack! 
Här är husets dotter Betelehem och krossar kaffebönorna som ska bli till kaffe som gästerna ska få dricka. 

3 kommentarer:

  1. Låter gott med pickalakan. :) Här får vi nog vänta ett par-tre månader förrän vi kan njuta av det från vårt eget potatisland. H. Thomas

    SvaraRadera
  2. Ni fick se hela proceduren då, mycket jobb för att få kaffe..Vi har de lätt som bara köper paketet.. Smakade säkert annorlunda än här, säkert bättre då de inte lagrats i månader..

    SvaraRadera
  3. Ja-a Tomas, men den som väntar på något gott...:)
    Javisst har vi det enkelt där hemma med kaffe. Om det är godare, tjaa

    SvaraRadera